Biográfia

Urbán Ádám Balogh Rudolf-díjas fotográfus

Budapesten született, 1976. augusztus 8-án. Szülei az alkalmazott művészet, illetve a sajtó határterületén tevékenykedtek: édesapja a magyar riport- és szociofotográfia egyik legismertebb, máig nagy hatású alakja, a Balázs Béla-díjas fotográfus, Urbán Tamás; édesanyja Szél Julianna tördelőszerkesztőként dolgozott, többek között a Nők Lapjánál, és
művészeti vezető volt a Story és a Best Magazinnál.
Urbán Ádám gimnazista korában kezdett el érdeklődni a fotográfia és a fotóművészet iránt. Eleinte Záray Péter műtermében dolgozott, ahol asszisztensként tanulta meg a szakmai alapokat. Hamar magával ragadta a képírás, a fényképeken keresztül történő önkifejezés.
Alkotóként és alkalmazott művészként igyekezett a saját útját járni, ezért fotóriporterként ismertté vált édesapjától eltérően ő a reklámfotózást választotta elsődleges szakterületének. A a 90-es évek közepén barátaival, Gazsi Tilla újságíróval, illetve Bugyik Imre lemezlovassal megalapították a Freee Magazint, amely az elektronikus tánczene első magyarországi magazinja
volt, és a kilencvenes években a maga nemében hiánypótlónak számított és szubkultúra-teremtő
erővel bírt. Urbán Ádám címlapfotók, lemezborítók, illetve divatfotók készítése mellett hazai és külföldi elektronikus zenei bulikról és techno-partykról is tudósított. Faludy Györgyről és feleségéről a 2000-es évek elején készítette el nagy visszhangot kiváltó, polgárpukkasztó aktfotósorozatát, amelynek köszönhetően országos ismertségre tett szert.
Pályafutásának egyik mérföldköve, hogy kiállították a Mai Manó Házban, 25 magyar kortárs fotográfusról készült sorozatát PéldaKÉPek címmel. A fotókon szereplő ismert magyar fotográfusok a példaképei és mesterei voltak.
Az Aszódi Javítóintézetben született fotóiból 2018-ban külön album jelent meg. A sorozat készítése során rengeteg időt töltött az intézményben, szinte ő is beköltözött az elítélt fiúk mellé. A munkafolyamat nehézségeiről és kihívásairól sokat elmond, hogy az első képeit közel egy hónap után tudta csak elkészíteni, addig fényképezőgép nélkül mozgott közöttük.
Régóta a Kossuth-díjas Korniss Péter egyik asszisztense, akinek több jelentős munkájánál is
segédkezett. Büszke a barátságukra, amelyből sokat tanult.
Urbán Ádám immáron tíz éve fotózza töretlen lelkesedéssel a Fővárosi Nagycirkusz, a hozzá tartozó Művésztelep, illetve a Baross Imre Artistaképző eseményeit. Fényképei nem csupán a hivatalos műsorokat dokumentálják, de a cirkusz minden rezdülése kiérződik a képeiből. Az artisták hétköznapjai, a felkészülések és a kulisszatitkok a kívülállók számára egy egészen új cirkuszi világot mutatnak be.

❘ 2014-ben, a 32. Magyar Sajtófotó Pályázaton A Fővárosi Nagycirkusz Kulisszatitkai című fotósorozatával harmadik helyezést ért el Művészet kategóriában.
❘ 2015-ben, a 33. Magyar Sajtófotó Pályázaton Németh Ágnes és Dittmár Roland című fotójával harmadik helyezést ért el Portré kategóriában.
❘ 2018-ban, a 36. Magyar Sajtófotó Pályázaton a Fővárosi Nagycirkusz Cirkuszi Csodaemberek – Életútinterjúk cirkuszművészekkel című kötetéhez készített Idős artisták fotósorozatával szintén harmadik helyezéssel jutalmazták Portré kategóriában.
❘ 2019-ben, a 37. Magyar Sajtófotó Pályázaton A Fővárosi Nagycirkusz Láthatatlan lelke című fotósorozatával második helyezést ért el Művészet kategóriában.

Fotós hitvallása szerint az egyszerű és közérthető, ám önálló gondolatokat kifejező, valódi tartalmak
híve. Ezek megjelenítése érdekében meglévő minták követése helyett eredetiségre törekszik, vagyis
szívesen kockáztat. Mindez együtt jelenti számára a fényképezést, ez a fajta sajátos képírás az öröm
és a sokszínűség szinonimája is a szótárában.

Fontosabb egyéni kiállításai:
❘ Ne kábíts! Urbán Tamással közösen, Nyugati téri aluljáró, Budapest (2000),
❘ Kópia Galéria, Budapest (2009),
❘ PéldaKÉPek, Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház, Budapest (2012),
❘ „Akkor és most”, Urbán Tamással közösen – Aszódi Javítóintézet (2017),
❘ „Esély/Chance”, Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ (2018)
Ezen kívül több mint hatvan csoportos kiállításon mutatták be képeit.

Fotói közgyűjteményekben:
❘ Magyar Fotográfiai Múzeum, ❘ Magyar Nemzeti Múzeum, ❘ Magyar Néprajzi Múzeum,❘
Magyar Cirkuszművészeti Múzeum

Fontosabb díjai:
❘ Arany Penge-díj (2005),

❘ Cultiris Fotópályázat, Kreatív alkalmazott fotográfia kategória 1. díja (2009),

❘ a MAGNUM Workshop résztvevője (2014), ❘ NKA Fotóművészeti Kollégiumának alkotói ösztöndíja (2017),

❘ PhotonFestival, Valencia, Spanyolország, finalista (2018),

❘ Balogh Rudolf-díj (2019);

❘ a Magyar Sajtófotó Pályázaton tizenhárom alkalommal díjazták

Tagja a Magyar Fotóművészek Szövetségének, a RANDOM és PICTORIAL COLLECTIVE
művészeti szervezetnek.